Zoon van 1 lyme? Met foto's als het lukt..

Vragen, informatie en discussie over kinderen en de ziekte van Lyme.
vraagenantwoord

Zoon van 1 lyme? Met foto's als het lukt..

Berichtdoor vraagenantwoord » Di 5 Aug 2014 14:26

Hoi allen,

begin april ontdekte ik bij mijn 1-jarige jongen in zijn knieholte een grote rode 'vlek'. Hij was rond, licht ovaal en rood. Hij werd steeds groter. Ik heb er foto's van gemaakt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Omdat eczeem voorkomt in de familie dacht ik ook daaraan. Ik zocht ook naar een teek in het midden maar die zag ik niet. Wel een heel klein rood puntje. Omdat ik geen teek zag en het ook wat schraal leek op een stukje smeerde ik wat vaseline erop. Mijn zoon heeft die dag en de dagen erna veel geslapen. Dat weet ik nog want zo moe was hij anders nooit.

Hierna is hij af en toe ziek geweest, maandelijks koorts, ik dacht, het hoort erbij.

Echter vorige week kreeg hij een blauw/grijze/rode zwelling/plek op zijn oor bovenaan. Oorschelp? Het was zo raar, het was geen bloeduitstorting. Op de foto werd het minder, het was eerst veel grijzer tegen donkerblauw aan en dikker. Het zit er nu al een dikke week. Het trekt wel wat weg.
Afbeelding

Ik ben gaan lezen over zo'n oor en kwam erachter dat dit oor zo specifiek wordt gelinkt aan Lyme.
En toen dacht ik aan zijn knie van april. Nu gaan we vrijdag naar de dokter toe. Ik weet het eigenlijk zeker dat hij Lyme heeft. Verschrikkelijk zo klein want ik lees ook dat het nooit helemaal weg is.

Ik wil bij de dokter vrijdag de amoxillyne (?) van 24 dagen (?) vragen. Ben ik echter niet te laat? Veel gelezen al, zou dit stadium 1 zijn en nog geen twee? Hij knippert wel regelmatig met zijn oogjes alsof hij last heeft van het licht. Maar ja, een bril zit ook in de familie dacht ik nog.

Niet onbelangrijk! Ik woon tegen het platteland aan met een diepe tuin met ook hoog gras. Hij kroop er vrij rond en ik zie op de tekenkaart (West-Brabant) dat de teken met lyme-infecties hier zeer vaak voorkomen. Het zou me niet verbazen als het lyme is. Ik voel me erg schuldig dat ik niet meteen naar de dokter ging.

Iemand ervaring? Ik maak me zorgen om mijn jongen.

vraagenantwoord

Re: Zoon van 1 lyme? Met foto's als het lukt..

Berichtdoor vraagenantwoord » Di 5 Aug 2014 20:32

Voor de moderatoren: ik zie dat veel mensen mijn vraag lezen maar ik zie geen reacties. Ik zie nu ook wel een onderwerp 'Kinderen' staan in de forumlijst. Mag mijn vraag verplaatst worden?

admin
Beheerder

Berichtdoor admin » Di 5 Aug 2014 20:50

Topic verplaatst van Medisch naar Kinderen en Lyme.

Martijn

Berichtdoor Martijn » Di 5 Aug 2014 21:50

vraagenantwoord schreef:begin april ontdekte ik bij mijn 1-jarige jongen in zijn knieholte een grote rode 'vlek'. Hij was rond, licht ovaal en rood. Hij werd steeds groter. Ik heb er foto's van gemaakt.

Hoe snel ging dat groter worden, en hoe lang bleef het zichtbaar?

Omdat eczeem voorkomt in de familie dacht ik ook daaraan. Ik zocht ook naar een teek in het midden maar die zag ik niet. Wel een heel klein rood puntje.

Dat kan dan het beetplekje van een teek zijn geweest. In ieder geval is het een aanwijzing dat je zoontje door iets is gestoken/gebeten. Knieholte is ook wel een aantrekkelijk plekje voor een teek. Al met al lijkt het me goed mogelijk dat de vlek, waar ook wel wat een ring in te zien is, een erythema migrans was.

Mijn zoon heeft die dag en de dagen erna veel geslapen. Dat weet ik nog want zo moe was hij anders nooit. Hierna is hij af en toe ziek geweest, maandelijks koorts, ik dacht, het hoort erbij.

Dat kan ook passen bij (vroege) ziekte van Lyme.

Echter vorige week kreeg hij een blauw/grijze/rode zwelling/plek op zijn oor bovenaan. Oorschelp? Het was zo raar, het was geen bloeduitstorting. Op de foto werd het minder, het was eerst veel grijzer tegen donkerblauw aan en dikker. Het zit er nu al een dikke week. Het trekt wel wat weg.

Ik ben gaan lezen over zo'n oor en kwam erachter dat dit oor zo specifiek wordt gelinkt aan Lyme.

Ja, inderdaad. Ik denk dat je de aandoening Borrelia lymfocytoom bedoeld, die o.a. bij het oor voorkomt en een uitingsvorm van de ziekte van Lyme is.

En toen dacht ik aan zijn knie van april. Nu gaan we vrijdag naar de dokter toe. Ik weet het eigenlijk zeker dat hij Lyme heeft.

Ik denk dat die kans groot is en dan zal een bloedtest waarschijnlijk ook wel positief uitvallen en dan heb je bevestiging. Als je eerder dan vrijdag bij de arts terecht kunt, zou ik dat adviseren.

Verschrikkelijk zo klein want ik lees ook dat het nooit helemaal weg is.

Misschien bij een deel van de patiënten die niet in een vroeg stadium een (adequate) behandeling hebben gekregen en late Lyme hebben ontwikkeld, maar er zijn genoeg mensen die na een behandeling nergens last meer van hebben. Je bent er toch nog redelijk vroeg bij.

Ik wil bij de dokter vrijdag de amoxillyne (?) van 24 dagen (?) vragen. Ben ik echter niet te laat? Veel gelezen al, zou dit stadium 1 zijn en nog geen twee?

Ik denk dat er na enkele maanden meestal sprake is van vroege gedissemineerde Lyme (stadium 2). Amoxicilline wordt inderdaad vaak aan kinderen gegeven.

Niet onbelangrijk! Ik woon tegen het platteland aan met een diepe tuin met ook hoog gras. Hij kroop er vrij rond en ik zie op de tekenkaart (West-Brabant) dat de teken met lyme-infecties hier zeer vaak voorkomen. Het zou me niet verbazen als het lyme is.

Hoog gras, daar houden teken wel van. Daar kan je als mens niet onbekommerd mee in aanraking komen.

Ik voel me erg schuldig dat ik niet meteen naar de dokter ging.

Iedereen maakt wel eens een inschattingsfout. Dat je nu de verkleuring van het oor linkt aan de rode plek in de knieholte, waar je in ieder geval wel foto's van had gemaakt, en andere zaken, is wel alert.

Documenteer verder alles goed: noteer data van opvallende zaken, neem duidelijke foto's, etc.

vraagenantwoord

Berichtdoor vraagenantwoord » Wo 6 Aug 2014 0:47

Martijn schreef:
vraagenantwoord schreef:begin april ontdekte ik bij mijn 1-jarige jongen in zijn knieholte een grote rode 'vlek'. Hij was rond, licht ovaal en rood. Hij werd steeds groter. Ik heb er foto's van gemaakt.

Hoe snel ging dat groter worden, en hoe lang bleef het zichtbaar?

Ik weet dat het snel groter werd maar eerlijk gezegd niet hoe lang het zichtbaar was. Wel schat ik als ik goed terug denk, minimaal een week. Want het trok maar niet weg en dat viel me op! Ben in die week gaan lezen over eczeem. Vandaar dat ik de foto maakte. Maar ik lees dat het minimaal vier weken zichtbaar moet zijn? Dat denk ik niet.

Omdat eczeem voorkomt in de familie dacht ik ook daaraan. Ik zocht ook naar een teek in het midden maar die zag ik niet. Wel een heel klein rood puntje.

Dat kan dan het beetplekje van een teek zijn geweest. In ieder geval is het een aanwijzing dat je zoontje door iets is gestoken/gebeten. Knieholte is ook wel een aantrekkelijk plekje voor een teek. Al met al lijkt het me goed mogelijk dat de vlek, waar ook wel wat een ring in te zien is, een erythema migrans was.

Mijn zoon heeft die dag en de dagen erna veel geslapen. Dat weet ik nog want zo moe was hij anders nooit. Hierna is hij af en toe ziek geweest, maandelijks koorts, ik dacht, het hoort erbij.

Dat kan ook passen bij (vroege) ziekte van Lyme.

En nu ik verder terug kijk naar de afgelopen tijd is hij veel zieker geweest. Al twee keer flink overgegeven.. vaak koorts. Zomaar. Schorre stem heeft hij ook een paar weken gehad. Zo gek vond ik het. Ik dacht aan een te droge lucht. Droge hoest heeft hij ook maanden. Tot ruim na 1 jaar had hij nooit wat..
Jee..baal wel.

Ja, inderdaad. Ik denk dat je de aandoening Borrelia lymfocytoom bedoeld, die o.a. bij het oor voorkomt en een uitingsvorm van de ziekte van Lyme is.

En toen dacht ik aan zijn knie van april. Nu gaan we vrijdag naar de dokter toe. Ik weet het eigenlijk zeker dat hij Lyme heeft.

Ik denk dat die kans groot is en dan zal een bloedtest waarschijnlijk ook wel positief uitvallen en dan heb je bevestiging. Als je eerder dan vrijdag bij de arts terecht kunt, zou ik dat adviseren.

Ik ga morgen bellen of het eerder kan. Ik lees nu dit:
"Stadium 2: vroege gedissemineerde Lyme-borreliose, neuroborreliose Eerste keuze: ceftriaxon 1 dd 2 gram intraveneus gedurende 14 dagen
Tweede keuze: penicilline-G 6 dd 2-3 ME gedurende 14 dagen
Derde keuze: betalactaam antibiotica doxycycline 2 dd 200mg gedurende 21 dagen
Bij kinderen jonger dan negen jaar Eerste keuze: ceftriaxon 100mg/kg/dg in 1 dosis (max. 1 dd 2 gr) intraveneus gedurende 14 dagen
Tweede keuze: penicilline G 200.000-400.000 E/kg/dg in 6 doses (max. 6 dd 2-3 ME) gedurende 14 dagen"
(bron: borreliose.nl)
Dus een bloedtest is niet altijd betrouwbaar lees ik ook? En ik denk dan ook stadium 2. Op 7 april de 'em' gezien en begin aug het oor. Kleine vijf maanden al..

Verschrikkelijk zo klein want ik lees ook dat het nooit helemaal weg is.

Misschien bij een deel van de patiënten die niet in een vroeg stadium een (adequate) behandeling hebben gekregen en late Lyme hebben ontwikkeld, maar er zijn genoeg mensen die na een behandeling nergens last meer van hebben. Je bent er toch nog redelijk vroeg bij.

Fijn om te lezen.. toch zie ik al een verschil in zijn gezondheid, ik leg verbanden maar wil ook niet dat het zo is dus ja..

Ik wil bij de dokter vrijdag de amoxillyne (?) van 24 dagen (?) vragen. Ben ik echter niet te laat? Veel gelezen al, zou dit stadium 1 zijn en nog geen twee?

Ik denk dat er na enkele maanden meestal sprake is van vroege gedissemineerde Lyme (stadium 2). Amoxicilline wordt inderdaad vaak aan kinderen gegeven.

Niet onbelangrijk! Ik woon tegen het platteland aan met een diepe tuin met ook hoog gras. Hij kroop er vrij rond en ik zie op de tekenkaart (West-Brabant) dat de teken met lyme-infecties hier zeer vaak voorkomen. Het zou me niet verbazen als het lyme is.

Hoog gras, daar houden teken wel van. Daar kan je als mens niet onbekommerd mee in aanraking komen.

Ik voel me erg schuldig dat ik niet meteen naar de dokter ging.

Iedereen maakt wel eens een inschattingsfout. Dat je nu de verkleuring van het oor linkt aan de rode plek in de knieholte, waar je in ieder geval wel foto's van had gemaakt, en andere zaken, is wel alert.

Alert ja, ik weet nog dat ik dacht, vaag..maar even naar de dokter.. toch zelf gaan na denken..niet slim!

Documenteer verder alles goed: noteer data van opvallende zaken, neem duidelijke foto's, etc.

Doe ik vanaf nu. Ik zit er zó mee. Denk er doorlopend aan. Ik ontdekte het op internet eergisteravond en ik kan aan niets anders denken. Het beïnvloed enorm want ik heb zo te doen met mijn mannetje als het echt zo is! Ik hoop ook dat de diagnose snel gesteld wordt en we niet na de afspraak terug moeten komen maar dat het meteen gebeurt. Ik hou jullie op de hoogte. Maar ik weet eigenlijk zeker dat hij Lyme heeft, al hoop ik van niet. Bedankt voor je uitgebreide reactie Martijn!
Super.
Laatst gewijzigd door admin op Wo 6 Aug 2014 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quotes in quotes opmaak gecorrigeerd.

els

Berichtdoor els » Wo 6 Aug 2014 9:29

Hallo Vraagenantwoord..

Hopelijk kun je vandaag naar je arts,neem je zelf het niet kwalijk dat je niets gezien hebt.

Doe wat Martijn je schrijft en mocht de arts geen AB voor willen schrijven.bel met de info dienst van te NVLP of tekenbeetziekten voor een arts die dat wel wil.
Snelheid is nu geboden.

Groet en veel sterkte voor het kleine manneke en jullie familie

Els

vraagenantwoord

Berichtdoor vraagenantwoord » Do 7 Aug 2014 10:18

Els,

bedankt voor je bericht.
Heb gebeld maar eerder afspreken gaat niet. Nu morgenochtend maar.
Gisteravond via e-mail doorzoeken et cetera zo goed mogelijk opgeschreven wanneer hij ziek was en wat het in hield. Soort logboek gemaakt. Nu ook opgeschreven wat ik hoop te krijgen als medicijn.

Toch ga ik er vanuit dat hij lyme heeft nu... ik lees jullie ook.. is er misschien toch nog hoop dat ik me vergis?

Ik denk dat een dokter morgen ook een beetje overvallen wordt door mijn vraag, verhaal en mijn gelezen informatie. En dat in een spreekuur van 10 minuten.

Heb al gelezen over een Vegatest. En een kliniek in Weert. Als morgen de dokter misschien geen soelaas bied zal ik hen contacteren.

Als ze nu morgen voorstellen om bloed te prikken (als de foto's niet toereikend zijn) moet ik dan voorstellen geen Elisa test te doen maar een Western Blot? En meteen zes weken minimale ab?
Of toch gewoon zoals Els zegt buiten de arts morgen om een andere inschakelen via een patiëntenvereniging?

Vannacht gekeken bij mijn mannetje. Zo onschuldig en lief.. ik ben er gewoon verdrietig van. Kan niet wachten tot dat hij geholpen kan worden. Vannacht werd hij wakker, huilend. Normaal troost ik hem en moet hij toch verder slapen, maar heb hem toch zo stevig en lang geknuffeld.

Maar mijn vraag; morgen zal ik het hopelijk horen en het liefst ook de medicatie krijgen. Maar wat ik moet ik zeggen om zo snel mogelijk hulp te krijgen? Wat zouden jullie dan zeggen? En als er geen AB wordt voorgeschreven dan gewoon op eigen houtje morgen na het spreekuur echt bellen? Kent iemand de allerbeste die ik dan moet bellen? Ik ben ook gewoon een beetje bang geworden dat ik het niet juist aanpakken zal. Moet mijn zoon beschermen en helpen.

Alvast bedankt.

Josie

Berichtdoor Josie » Do 7 Aug 2014 16:01

@vraagenantwoord,
Je klinkt emotioneel en bezorgd met heel veel vragen, ik weet niet goed hoe te reageren...

Misschien zou je vanavond om 18.00 uur met stichting tekenbeetziekten 09002355627 kunnen bellen? Zoals Els ook schrijft. http://www.tekenbeetziekten.nl Zij kunnen meer vragen beantwoorden dan ik, en je misschien geruststellen.

Ik kan niet beoordelen of de plek in zijn knietje een EM is of eczeem. Je foto's kan ik op mijn pc niet goed bekijken, mijn beeldscherm is klein en van lage kwaliteit. Typisch van een EM is dat de vlek of ring groter wordt, en dan op een gegeven moment vervaagt. Typisch van eczeem is bijv. dat het erg kan jeuken. Beide worden vaker met elkaar verward, bij mij was dat ook zo.

Ik heb zelf een lymfocytoom (zeldzaam) gehad, ook op mijn oor, die zag er anders uit dan wat ik op je foto kan zien (maar mijn beeldscherm is slecht), roder en dikker en meer op de huid dan in/onder de huid. Maar dat kan verschillend zijn per persoon.

Je schrijft over maandelijkse koorts, de symptomen van de ziekte van Lyme kunnen vanwege de levenscyclus een patroon van 28 dagen hebben. De meeste huisartsen weten/herkennen dat niet. En ook per patiënt is dit verschillend. Ik herken het bij mezelf wel heel duidelijk.

Met een tekenbeet hoef je niet te wachten totdat je eigen huisarts een keer tijd heeft in zijn agenda. Je kan meteen naar de huisartsenpost gaan en zeggen dat je een sterk vermoeden hebt dat hij een tekenbeet had, waarbij je (foto van) knietje en oortje laat zien en de toename van klachten noemt. Noem vooral de rode kring/vlek in zijn knieholte in combinatie met zijn griep-achtige klachten: vermoeidheid, hoest, koorts, overgeven, meer huilen, enz.

Als het de ziekte van Lyme is dan kan hij behandeld worden met bijv. amoxicilline.
(je schreef over ceftriaxon-infuus, dat is nog veel te hevig voor zo'n kleintje)

Het komt vaak voor dat het niet 100% duidelijk is of iemand de ziekte van Lyme heeft of niet.
Je zal dan samen met je arts (of nog een andere arts) de voors en tegens van een behandeling moeten afwegen om tot een besluit te komen. Ook de duur van de kuur kan je aanpassen afhankelijk van hoe jouw zoontje er op reageert.

Je zou op tegenstand van je huisarts kunnen duiden als je binnenkomt en meteen zegt dat je zeker weet dat je zoontje de ziekte van Lyme heeft en je een bepaalde hoeveelheid weken van een bepaalde antibiotica wil. In mijn ervaring houden niet alle artsen hiervan en willen ze soms graag (het idee hebben) dat zij zelf met de diagnose en behandeling komen.
Je zou in het gesprek kunnen vragen of jouw vermoeden kan kloppen.
En je kan vragen of hij/zij bekend is met dat er verschillende behandelingsrichtlijnen bestaan en dat de tests niet altijd uitsluitsel bieden.

Een test heeft altijd zin, als die positief is (wijst op een besmetting) heb je duidelijkheid. (als die negatief is dan heb je geen duidelijkheid, want dat sluit een besmetting niet uit). Standaard krijg je een Elisa-test, je kan vragen om dit hoe dan ook aan te vullen met een Western blot test. Controleer even of dit dan nadrukkelijk vermeld is op het laboratoriumformulier, omdat een lab normaalgeproken pas een Western Blot onderzoek doet als de Elisa positief is.

Het is nooit te laat om te behandelen. Hoe vroeger je erbij bent hoe groter de kans dat je er weer sneller vanaf bent. De meeste mensen genezen dan goed van een antibioticakuur.

Heb je er al eens aan gedacht om je tuin te controleren op teken? Dit kan door met een witte doek (bijv. aan een stok) over het hoge gras te gaan en te kijken of er teken op achter blijven, zie foto's op internet. Bij vochtig weer zitten ze eerder aan de uiteinden van hoog gras, bij erg warm en droog weer kruipen ze onder bladeren. Ze verplaatsen zich bijna niet, blijven jaren op ongeveer dezelfde paar vierkante meter of ze 'liften mee' met iets of iemand die ze hebben gebeten.

Ik ken veel mensen die op die manier hun tuin in de gaten houden. De teken zelf kan je ook testen op of ze de ziekte van Lyme bij zich dragen.

Ik vind je alert. Ook vooral gezien er zo weinig publiekelijke voorlichting is, een scala aan dubieuze internet-informatie, en een tekort aan kennis onder artsen...

Josie

els

Berichtdoor els » Vr 8 Aug 2014 0:27

Hallo bezorgde moeder en terecht.

vraagenantwoord schreef:Gisteravond via e-mail doorzoeken et cetera zo goed mogelijk opgeschreven wanneer hij ziek was en wat het in hield. Soort logboek gemaakt.

Goed dat je dit hebt gedaan.

vraagenantwoord schreef:is er misschien toch nog hoop dat ik me vergis?

Ja dat is mogelijk,het oortje ziet er niet goed uit,de rode plek is geen standaard EM maar er kunnen verschillende afmetingen en kleuren zijn.

vraagenantwoord schreef:Heb al gelezen over een Vegatest.

Niet aanbeginnen,geen enkele wetenschappelijk bewijs.

vraagenantwoord schreef: En een kliniek in Weert.

In Weert zit geen kliniek maar Pro Health is een lab.Je hebt er wel een verwijzing van een arts voor nodig.

vraagenantwoord schreef:Als ze nu morgen voorstellen om bloed te prikken (als de foto's niet toereikend zijn) moet ik dan voorstellen geen Elisa test te doen maar een Western Blot? En meteen zes weken minimale ab?

Zal een probleem worden ze doen meestal eerst een Elisa is die positief (wat vaak niet het geval is ) dan een WB.
Eerst bloed laten prikken voor met AB gestart kan worden.
Ik geloof dat bij kleine kinderen de duur en hoeveelheid mg. bepaald word door het gewicht van het kind,6 weken is wel erg lang naar mijn idee.
Dat zal een goede arts moeten weten of dat je huisarts is?
Huisartsen weten over het algemeen niet zoveel over hoe te behandelen bij lyme.
Lyme moet vast gesteld worden op klinische beelden,testen zijn aanvulling.omdat je denk dat je zoontje rond 1 april gebeten is heeft hij vermoedelijk wel antistoffen aangemaakt maar is ook niet zeker.

vraagenantwoord schreef: Moet mijn zoon beschermen en helpen

Natuurlijk,lukt het niet stuur me maar een PB misschien kan ik je verder helpen.

Knuffel je zoontje als hij vannacht weer waker is,en wanhoop niet
gr Els

Martijn

Berichtdoor Martijn » Vr 8 Aug 2014 3:00

vraagenantwoord schreef:Toch ga ik er vanuit dat hij lyme heeft nu... ik lees jullie ook.. is er misschien toch nog hoop dat ik me vergis?

Ik denk dat het goed mogelijk is dat het de ziekte van Lyme is, maar zeker is het nog niet.

Ik denk dat een dokter morgen ook een beetje overvallen wordt door mijn vraag, verhaal en mijn gelezen informatie. En dat in een spreekuur van 10 minuten.

Als ze nu morgen voorstellen om bloed te prikken (als de foto's niet toereikend zijn) moet ik dan voorstellen geen Elisa test te doen maar een Western Blot? En meteen zes weken minimale ab?

Maar mijn vraag; morgen zal ik het hopelijk horen en het liefst ook de medicatie krijgen. Maar wat ik moet ik zeggen om zo snel mogelijk hulp te krijgen? Wat zouden jullie dan zeggen? En als er geen AB wordt voorgeschreven dan gewoon op eigen houtje morgen na het spreekuur echt bellen?

Ik adviseer om bij de artsen niet direct zelf teveel te concluderen en voor te stellen, want het is beter als ze zelf tot hun conclusies komen. Doe eerst verslag van alle feiten, zoals de huidaandoening in de knieholte, waarbij in het midden ook een klein rood puntje te zien was, en alles wat daarna kwam. Grote kans dat de arts dan zelf ook aan de ziekte van Lyme als mogelijke diagnose denkt. Mocht dat niet zo zijn, dan kan je alsnog je vermoedens uitspreken en aangeven dat je zoontje met lang gras in contact is geweest, dat het rode puntje mogelijk een beetplekje was, dat de huidaandoening mogelijk een erythema migrans was en dat er bij de ziekte van Lyme ook een ooraandoening voorkomt.

Als er bloed wordt geprikt om te onderzoeken op de ziekte van Lyme, dan wordt standaard een ELISA gedaan, en vaak wordt dan alleen als die positief is, ook een immunoblot/western blot. Ik zou dat dan eerst gewoon zo accepteren.

Terug naar “Kinderen en Lyme”