Zoon van 1 lyme? Met foto's als het lukt..

Vragen, informatie en discussie over kinderen en de ziekte van Lyme.
vraagenantwoord

Re: Zoon van 1 lyme? Met foto's als het lukt..

Berichtdoor vraagenantwoord » Vr 8 Aug 2014 11:47

Hoi allemaal,

allereerst Josie, Martijn en Els, bedankt voor jullie uitgebreide reactie. Ik waardeer het dat jullie de tijd namen om mee te denken. Wat lief.

Vanmorgen waren we bij de dokter en toen hij vroeg wat er was begon ik te vertellen. De dokter typte wat in de computer en ik bleef maar praten. Ook wilde ik de foto's laten zien op de computer aldaar, ik heb ook wifi gevraagd maar dat hoefde niet. Ik heb nog aangegeven dat er een verschil was tussen de bloedtesten in Nederland, internationale richtlijn.. omdat de dokter wat stil was praatte ik dan maar door. Ik denk dat ik zo opgelucht was dat ik een arts zag, dat ik maar bleef vertellen. Hij ging er niet echt op in maar gaf een formulier mee om bloed te laten prikken op borrelia maar ook een algemeen bloedonderzoek werd aangekruist omdat mijn zoontje zo vaak 'ziek' is. Hij heeft al twee maal bij de huisarts gezeten wegens hoge koorts en veel braken, algehele malaise. Ook een luchtweginfectie, ontstoken oren, ontstoken keel, er is eigenlijk altijd wel wat.

Vandaag had mijn zoon een goeie dag, blij, at en dronk goed. Vrolijk.

We zijn naar het ziekenhuis gegaan en er zijn veel buisjes bloed afgenomen vanuit de binnenkant van de elleboog. Zoon hield zich prima. Nu kan ik volgende week dinsdag al bellen naar de dokter voor de uitslagen.

Wederom bij het prikken gevraagd naar de verschillen tussen testen en de namen Elisa en Western genoemd.
Er werd niet op ingegaan. Ik denk, ik benoem het maar even. Wel zei de dokter eerder nog dat ik altijd via andere artsen zelf kan onderzoeken.

Dus nu precies drie uur later schrijf ik dit bericht en is er bloed afgenomen. Dat stelt me al gerust. Nu weet ik volgende week meer en dan vertel ik de uitslagen. Ik hoop dan toch dat er iets uitkomt en dat hij antibiotica kan krijgen. Want het was toch opvallend dat mijn kindje in zijn anderhalf jaar nooit ziek was. Het is eigenlijk een actief gezond kind geweest. Maar ja, ik zag vandaag weer een vrolijk mannetje.
De maandelijkse cyclus zoals geloof ik Els beschreef kan gevoelsmatig ook kloppen bij mijn zoontje, we zitten elke maand bij een huisarts met hem. Sinds de vermeende tekenbeet.

Zoontje is nu aan het slapen en ik begin aan mijn eerste kopje koffie :) .

Heel hartelijk dank allen.

els

Berichtdoor els » Vr 8 Aug 2014 12:36

Fijn voor je dat je serieus genomen werd door de arts,even afwachten tot dinsdag,hopelijk weet je dan meer.
Het kan best zijn dat er heel iets anders uit de bloedtest komt,tot dan proberen geen zorgen te maken.
Geniet van het mooie weer en je kindje.

vraagenantwoord schreef:bedankt voor jullie uitgebreide reactie.

geen dank,graag gedaan.
gr Els

vraagenantwoord

Berichtdoor vraagenantwoord » Di 12 Aug 2014 19:29

Je gaat het niet geloven maar de dokter belde me om kwart voor zes en ik heb de oproep gemist...
Ik besloot vandaag te wachten met bellen tot woensdag. Omdat ik na vorige week bijna slapeloze nachten had van alle zorgen en nu heb ik het de laatste dagen los gelaten en besloot dus woensdag te bellen. Het was woensdag bekend, heel misschien dinsdag.

Maar ja, nu de huisarts zelf belde vind ik het toch nog spannend. Normaal moet je zelf bellen voor uitslagen, zo is mij altijd bekend geweest. Iemand dus ervaring ermee dat een dokter zelf belt met bloeduitslagen?

Morgenochtend nieuws dus!

vraagenantwoord

Berichtdoor vraagenantwoord » Wo 13 Aug 2014 9:22

Hoi,
uitslag; geen lyme. Wel bloedarmoede door een opgedane virale infectie.
Over twee weken terug om weer bloed te laten afnemen bij zoon.

Nu weet ik nog niet of hij lyme heeft of niet, omdat ik zo veel lees over verschillende testen en betrouwbaarheid, maar ik ga in ieder geval me richten op ijzerrijke voeding.

Ben blij dat ik naar de dokter ging en ik al iets meer weet over zijn gezondheid.
Nu aan mij om de bloedarmoede een halt toe te roepen!

Fijne dag allemaal..

Daisy

Berichtdoor Daisy » Wo 13 Aug 2014 9:34

Hallo
Ik heb je verhaal gelezen, en ben blij voor je dat je deze onzekere tijd kan afsluiten en je nu weer kan richten op het plezier met je gezinnetje.
Hou het gewoon in de gaten, en als hij na een hele lange periode weer terugvalt en je het weer niet vertrouwd, kan je altijd hier weer om advies vragen. Of het geval weer met je arts bespreken. Ik zou als ik jou was het hier gewoon bij laten.

Maar ga nu eerst lekker genieten, je hebt al telang in onzekerheid gezeten, en dat is niet goed.

Ik weet wel dat ik bij mijn kinderen de leeftijd rond het jaar altijd een moeilijke periode vond, want als Baby waren ze bij mij ook nooit ziek, en rond het jaar ineens zo vaak. Na ons derde kind viel me dat op toen zij ook rond het jaar ineens van een gezonde baby allemaal kleine klachten kreeg.
De kinderarts vertelde toen dat de antistoffen die de baby meekrijgt van zijn moeder op begonnen te raken en het eigen immuunsysteem nu het moest gaan doen. Het ene kind heeft daar meer moeite mee dan het ander.
Dus gewoon lekker gezond eten en misschien wat extra kindermulti nemen? Dat deed ik ook en het hielp wel.

groetjes en sterkte
We hopen je natuurlijk hier niet meer terug te zien. ( als je begrijpt wat ik hiermee bedoel. :wink: )

Daisy

bamboe

Berichtdoor bamboe » Wo 13 Aug 2014 9:55

Beste vraagenantwoord: het volgende staat in de lyme-richtlijn van je arts:
Doe een PCR en (immuun)histopathologisch onderzoek op een biopsie van de laesie wanneer er op basis van anamnese, klinische verschijnselen en de uitslag van het serologisch onderzoek twijfel blijft bestaan over de diagnose Borrelia-lymfocytoom.
http://www.kiza.nl/sites/default/files/ ... 202013.pdf p. 8 / 204

Die conclusie virus is te snel geconcludeerd. Een rode vlek, tekenen van een beet en het lymfocytoom: dat zou genoeg reden moeten zijn voor een behandeling.

sterkte!

vraagenantwoord

Berichtdoor vraagenantwoord » Wo 13 Aug 2014 10:55

Hoi Daisy en Bamboe,

Daisy, klopt, ben nu ook best moe van de spanning en onrust van vorige week. Ik zag ook dat mijn kind steeds wat had na anderhalf jaar en daarvoor amper. Ja het eigen afweersysteem moest aan de gang..
bedankt voor je meelevende berichtje! Ik ben een alleenstaande moeder dus moet het een beetje via internet uitvinden en mijn zorgen hier delen.

Bamboe; dat hij een virale infectie had (gehad) wist ik wel, bloedarmoede vermoedde ik ook en ik was er al mee bezig maar wat ik niet wist is dat melk en zuivel de ijzer tegen houd. Mijn kind is dol op yoghurt en toetjes en melk. Hij krijgt van mij nu een dieet met alleen Roosvicee Ferro en jus 'd orange (versgeperst) als dranken en heel af en toe melk. IJzerrijke voeding krijgt hij volop en volkoren brood. Het is wel moeilijk om hem veel te laten eten. Dus ik ga nu ook smoothies verzinnen.

Dat er geen lyme uit komt uit de test is ook wat ik verwachtte, immers, na het gesprek wist ik al toen ik geen antibiotica voor hem kreeg dat het dan ook niet echt serieus genomen is. Mij als moeder wel, ik bedoel, het werd wel aangekruist op het labformulier en natuurlijk hoopte ik dat het aangetoond werd.

Alleen heb ik hier zo veel geleerd over de diagnosestelling dat ik ook wel weet dat inderdaad de plek en het lymfocytoom (oor) iets anders zegt.

Toch laat ik het nu een aantal dagen rusten. Voor mijn eigen gemoedsrust.

Natuurlijk ga ik dit jaar nog naar zoiets als Keulen, Weert en ook heb ik het telefoonnummer opgeslagen van een arts in Den Bosch, Koolhoven.

Eerst de bloedarmoede weg krijgen, nu sparen voor die testen (heb het niet breed, verre van) en ik wil nog steeds een langere periode ab voor mijn zoon.

Dus ja, geen nieuws qua uitslag maar wel blij dat de reguliere zorg goed is, de bloedarmoede wordt over twee weken weer gecontroleerd en gelukkig geen actieve infectie die aan de gang is.

Allemaal dank en tot schrijvens!

bamboe

Berichtdoor bamboe » Wo 13 Aug 2014 11:01

Beste vraagenantwoord,
en gelukkig geen actieve infectie die aan de gang is.

Je zoontjes klachten en symptomen bevestigen die conclusie niet.

Sterkte!

Martijn

Berichtdoor Martijn » Wo 13 Aug 2014 14:10

vraagenantwoord schreef:uitslag; geen lyme. Wel bloedarmoede door een opgedane virale infectie.

vraagenantwoord schreef:dat hij een virale infectie had (gehad) wist ik wel, bloedarmoede vermoedde ik ook

Welke Lyme-testen zijn gedaan en wat zijn daarvan de details?
Wat voor virale infectie? Waar blijkt dat uit? Wanneer zou die virale infectie dan opgetreden zijn?

Hoe wist jij al van een virale infectie? Waarom vermoedde je ook al bloedarmoede?

vraagenantwoord

Berichtdoor vraagenantwoord » Wo 13 Aug 2014 14:58

Martijn schreef:
vraagenantwoord schreef:uitslag; geen lyme. Wel bloedarmoede door een opgedane virale infectie.

vraagenantwoord schreef:dat hij een virale infectie had (gehad) wist ik wel, bloedarmoede vermoedde ik ook

Welke Lyme-testen zijn gedaan en wat zijn daarvan de details?
@Martijn: ik weet het niet. De uitslag heb ik telefonisch van de assistente gehoord. Er werd gezegd; 'geen lyme'.

Wat voor virale infectie? Waar blijkt dat uit? Wanneer zou die virale infectie dan opgetreden zijn?
Ze zei: "er is waarschijnlijk een virale infectie geweest en als gevolg daarvan zal de weerstand minder zijn geweest. Bloedarmoede kan ermee te maken hebben. Met voeding moet dat goedkomen en over twee weken prikken we graag nog eens."

Hoe wist jij al van een virale infectie? Waarom vermoedde je ook al bloedarmoede?

Ik 'wist' het niet in deze bewoordingen, maar mijn zoon heeft onlangs een luchtweginfectie gehad (en kreeg ab, een keelontsteking en oorontsteking tegelijk, continue verkouden en griep, twee keer zo ziek dat braken en hoge koorts voorkwam waarvan één keer 's avonds naar de huisarts. Dus ja, dat er iets in hem zat wat hem ziek maakte (als in infectie) dat wist ik al wel. Ik was op zich wel opgelucht dat ze sprak in de verleden tijd over een infectie.

Ik keek af en toe naar dat bleke gezichtje en hij valt soms zomaar een beetje om terwijl hij fysiek en motorisch prima actief was en in orde is. Soms slaapt hij uren weg, ook overdag. En hij wil 's avonds niet graag eten dus dan gaat er weinig groente in. Hij drinkt als een malle, heeft altijd dorst. En nou ja, onder zijn ogen had hij van die verkleuringen, dus te weinig vitaminen. Nu geef ik hem zo veel mogelijk als ik maar kan maar hij heeft nogal een willetje, eet niet al te veel. Volkoren boterhammen en zuivel wel veel.
Nu heb ik een dieet 'opgesteld' en we beginnen met boerenkool en broccoli, spinazie en dat soort groene groenten.

En verder.. eerst sparen voor die andere testen. Ik weet wel dat ik precies kan vragen aan de dokter welke testen als ik wil maar ik was de eerste keer dat ik hem zag 'al lastig genoeg', ik overvoerde hèm met informatie in plaats van hij mij. En jullie zeggen de Elisatest hier, dat neem ik dan maar aan.
Toen de dokter geen antibiotica voorschreef de eerste keer wist ik al dat ik ergens anders verder ging kijken. Dus Martijn, ik ga het ook niet specifiek vragen, heel eerlijk gezegd voelt dat als een beetje too much naar de dokter toe.

Ik kom tezijnertijd terug hier hoor met mijn 'onderzoek' want ik denk toch ook dat hij iets onder de leden heeft wat hem ziek maakt.
De laatste week gaat het prima met hem trouwens! Zal er op letten of hij over een ruime drie weken weer ziek wordt. Dat de cyclus van zo'n bacterie weer begint, zeg maar.

Bedankt voor jullie respons weer!

Terug naar “Kinderen en Lyme”