Zoon van 1 lyme? Met foto's als het lukt..

Vragen, informatie en discussie over kinderen en de ziekte van Lyme.
vraagenantwoord

Re: Zoon van 1 lyme? Met foto's als het lukt..

Berichtdoor vraagenantwoord » Wo 13 Aug 2014 15:04

wat ik trouwens wel had onthouden toen ik de uitslag ging vragen vanmorgen is het woord bezinking.
Als dat te hoog zou zijn, zou er een infectie zijn. Hier is niet over gepraat in het antwoord.
Daarom neem ik aan dat er nu geen actieve infectie te zien is.

Maar ik begrijp wat je bedoelt, Bamboe, ik kijk nog door. Ik weet dat er haast bij is. Maar ja, eerst moet ik gewoon geld op zij leggen omdat de alternatieve weg niet vergoed wordt.

Over twee weken moet ik naar de dokter voor een nieuw labformulier om opnieuw bloed te prikken, misschien krijg ik dan de uitslag op papier mee van het bloed? Zal het hier posten dan.

vraagenantwoord

Berichtdoor vraagenantwoord » Wo 13 Aug 2014 15:08

Bamboe, onwijs bedankt voor je link. Ik heb het document naar mezelf gemaild.
En trouwens, over twee weken een andere arts, mijn eigen huisarts. Dit was een invaller wegens vakantie.
Dus nieuwe kansen:)

Martijn

Berichtdoor Martijn » Wo 13 Aug 2014 15:29

vraagenantwoord schreef:Ik 'wist' het niet in deze bewoordingen, maar mijn zoon heeft onlangs een luchtweginfectie gehad (en kreeg ab, een keelontsteking en oorontsteking tegelijk, continue verkouden en griep, twee keer zo ziek dat braken en hoge koorts voorkwam waarvan één keer 's avonds naar de huisarts. Dus ja, dat er iets in hem zat wat hem ziek maakte (als in infectie) dat wist ik al wel. Ik was op zich wel opgelucht dat ze sprak in de verleden tijd over een infectie.

Dit zijn relevante gegevens die je in eerste instantie niet hier vermeldde. Dat je zoontje zelfs antibiotica heeft gehad, is helemaal nieuw. Om hier goede beoordelingen te kunnen geven, is het nodig om de feiten goed te kennen. Is dit geval is het belangrijk te weten wanneer die klachten waren, wanneer de antibiotica werd voorgeschreven, en welke soort, in welke dosering en voor hoelang. De antibiotica kan, uiteraard, invloed hebben op een eventueel door een teek overgebrachte infectie, en ook op een immuunrespons.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Wo 13 Aug 2014 15:33

hoi Vraagenantwoord, ja in principe is er haast bij geboden: bij de behandeling van je kind. Aan de andere kant: als je zoontje al sinds april besmet is: wat maakt 14 dagen dan nog uit?
Zo kun je zeker ook denken.
De verhouding met artsen ligt lastig als je jezelf een beetje op de hoogte stelt van de ziekte van lyme en alles erom heen.
Dus het is goed dat je dat beseft: wat je er verder ook mee doet of niet.
In principe zou testen nu niet meer nodig zijn bij de toch wel voor een lymebesmetting voor de hand liggende symptomen.
Maar als er dan nog te veel twijfel is bij de arts, dan beter niet opnieuw antistoffendiagnostiek, maar gelijk overgaan tot die pcr-diagnostiek (zoals in de richtlijn beschreven).

Wat Martijn hierboven zegt: de negatieve uitslag van de afgenomen bloedtest bij je zoontje kan beinvloed zijn door de antibiotica die hij te kort ervoor nog had gebruikt.
Pro health in Weert zegt bijv: 2-3 maand wachten na de laatste antibioticapil voor je een lymetest kan doen.
Anders beinvloedt het te zeer de betrouwbaarheid van de testen, die van zichzelf al niet florissant is in het geval van de antistoffentesten elisa en westernblot.

groetjes!

vraagenantwoord

Berichtdoor vraagenantwoord » Wo 13 Aug 2014 19:00

Onverwachtere wending: de arts belde me vandaag zelf op later en vertelde dat hij mijn zoon toch even naar de kinderarts wil sturen. Want hij sprak met de microbioloog en die zei dat er te veel witte
bloedlichaampjes waren. En nog iets over een virus wat reactief zou zijn? Behalve de bloedarmoede wist ik dit niet. In ieder geval was het afwijkend. Hij vroeg hoe het met mijn zoontje is en als er iets was wat me zorgen baarde moest ik bellen. (Helaas was dit een vervanger en ga ik vanaf nu via mijn eigen huisarts verder, goede dokter is dit! )

Dus nu krijg ik een brief thuis om naar de kinderarts te gaan.

vraagenantwoord

Berichtdoor vraagenantwoord » Wo 13 Aug 2014 19:03

Martijn schreef:
vraagenantwoord schreef:Ik 'wist' het niet in deze bewoordingen, maar mijn zoon heeft onlangs een luchtweginfectie gehad (en kreeg ab, een keelontsteking en oorontsteking tegelijk, continue verkouden en griep, twee keer zo ziek dat braken en hoge koorts voorkwam waarvan één keer 's avonds naar de huisarts. Dus ja, dat er iets in hem zat wat hem ziek maakte (als in infectie) dat wist ik al wel. Ik was op zich wel opgelucht dat ze sprak in de verleden tijd over een infectie.

Dit zijn relevante gegevens die je in eerste instantie niet hier vermeldde. Dat je zoontje zelfs antibiotica heeft gehad, is helemaal nieuw. Om hier goede beoordelingen te kunnen geven, is het nodig om de feiten goed te kennen. Is dit geval is het belangrijk te weten wanneer die klachten waren, wanneer de antibiotica werd voorgeschreven, en welke soort, in welke dosering en voor hoelang. De antibiotica kan, uiteraard, invloed hebben op een eventueel door een teek overgebrachte infectie, en ook op een immuunrespons.

De antibiotica was maar zes dagen en dat was begin juni meen ik. Was voor een luchtweginfectie, hoge koorts, flink keelpijn en opgezette lymfeklieren. Was zo'n cupje met ik geloof drie keer per dag 5 ml. In elk geval te weinig om een eventuele borrelia van begin april te vernietigen.

bamboe

Berichtdoor bamboe » Wo 13 Aug 2014 19:21

Beste vraag en antwoord, ik zou die lyme op de agenda houden vanwege de al te specifieke symptomen en tekenen die erop wijzen.
De lyme-infectie veroorzaakt een groei in aantal van de witte bloedlichaampjes, maar dusdanig dat het toch op ineffectieve wijze gebeurt.
viewtopic.php?f=8&t=8708

sterkte!

Martijn

Berichtdoor Martijn » Wo 13 Aug 2014 23:44

vraagenantwoord schreef:De antibiotica was maar zes dagen en dat was begin juni meen ik. Was voor een luchtweginfectie, hoge koorts, flink keelpijn en opgezette lymfeklieren. Was zo'n cupje met ik geloof drie keer per dag 5 ml. In elk geval te weinig om een eventuele borrelia van begin april te vernietigen.

In ieder geval zou de antibioticumbehandeling dan potentieel de immuunrespons kunnen hebben onderdrukt, zodanig dat de concentraties antilichamen te laag blijven voor de testen.

Hieronder tekstgedeelten uit de Richtlijn Lymeziekte, Juli 2013, pagina 82, 83:

Na ontstaan van infectie kan de immuunrespons nog wekenlang achterwege blijven met grote inter-individuele spreiding. De opkomst van IgM-antistoffen gaat vooraf aan die van IgG-antistoffen met uitzondering van IgG-antistoffen tegen het recent ontdekte VlsE eiwit (waarin ook de ‘C6-peptide’ vervat is) die al vroeg meetbaar kunnen zijn (Hansen 1989, Hansen 1992, Liang 2000, Bacon 2003).
Bij patiënten met gelokaliseerde of vroege gedissemineerde lymeziekte en een korte ziekteduur kan het zijn dat de antistofrespons nog niet op gang is gekomen. De sensitiviteit van antistoftesten is dan uiteraard lager dan in latere stadia.

(...)

Een antibiotische behandeling van EM op een moment dat de antistofrespons nog niet of nauwelijks begonnen is, leidt ertoe dat de (verdere) immuunrespons in een groot deel van de gevallen achterwege blijft. Bij patiënten die bij presentatie serologisch negatief waren bleef na behandeling in 9%, 27% en 41% (Aguero-Rosenfelt 1996, Luft 1996, Lomholt 2000) een serologische respons helemaal uit. Van de patiënten die bij presentatie geïsoleerd IgM positief waren ontwikkelde een groot deel geen IgG-antistoffen na behandeling (35%; Lomholt 2000, en 94%; Hammers-Berggren 1994).

els

Berichtdoor els » Do 14 Aug 2014 8:54

vraagenantwoord schreef:wat ik trouwens wel had onthouden toen ik de uitslag ging vragen vanmorgen is het woord bezinking.
Als dat te hoog zou zijn, zou er een infectie zijn. Hier is niet over gepraat in het antwoord.
Daarom neem ik aan dat er nu geen actieve infectie te zien is.

Bij een besmetting is de bezinking lang niet altijd hoog,je kunt op grond hier van niet aannemen dat er geen sprake is van actieve infectie.

vraagenantwoord schreef: Ik weet dat er haast bij is. Maar ja, eerst moet ik gewoon geld op zij leggen omdat de alternatieve weg niet vergoed wordt.

Niemand van ons kan je met zekerheid zeggen of je zoontje besmet is,een nieuwe Elisa het is maar de vraag of hier iets uitkomt.
Testen in het buitenland zijn niet alternatief,maar je hebt gelijk ze worden niet vergoed,maar kom je niet verder met de artsen zou ik desnoods familie of vrienden vragen om een lening.

vraagenantwoord schreef:Over twee weken moet ik naar de dokter voor een nieuw labformulier om opnieuw bloed te prikken, misschien krijg ik dan de uitslag op papier mee van het bloed?

Altijd vragen om een kopie van de uitslagen en niet alleen positief of negatief alles wat onderzocht is, je hebt er recht op.
gr Els

vraagenantwoord

Berichtdoor vraagenantwoord » Do 14 Aug 2014 12:34

Update: zojuist gebeld door de kinderarts. Daar moeten we vanmiddag al heen.
Ze zetten er haast achter!

We gaan sowieso uitgebreid de bloeduitslag bespreken. En verder weet ik het niet.

Ik maak me nu toch echt zorgen. En moet ook niet Googlen. Want eerlijk gezegd lees ik ook over leukemie maar het kan ook wel iets onschuldigs zijn. Maar ja. Sinds de bloeduitslagen ben ik gebeld door de arts en de kinderarts. Hoe meer mensen er naar kijken hoe sneller het gaat lijkt het.

Terug naar “Kinderen en Lyme”