Effecten bewegen/sporten met Lyme.

Voor allerlei onderwerpen met vragen, informatie en discussie dat betrekking heeft op de ziekte van Lyme, maar dat niet bij de secties "Wetenschap" en "Medisch" past. Dus geen medische vragen.
anoniem1992

Effecten bewegen/sporten met Lyme.

Berichtdoor anoniem1992 » Wo 24 Sep 2014 23:39

Hallo allemaal.

Ik loop al een tijdje met een vraag in mijn hoofd rond en wie weet zijn er ervaringsdeskundigen hier.
Om te beginnen over sport: ik ben van mening dat als je uitgeput bent, dat sporten sowieso nooit verstandig is en al helemaal geen cardio, dat is een veel te grote aanslag op de bijnieren.
Maar dan de situatie: ik ben al erg opgeknapt, en waag me met bibberende knieen aan de sportschool waar een zwembad bij zit. Begonnen met zwemmen, later apparaten op niveau peanuts voor een normaal mens geprobeerd wat HOERA! goed ging. Voorheen dus niet.

Voor de mensen die zijn gaan sporten of bewegen met Lyme, wat heeft dit voor effect op jullie genezing?
Ik heb dus besloten mijn behandeling op een iets minder sterk pitje te zetten, en zolang het goed gaat gaat het goed in combinatie met het sporten.
Dat doe ik nu al ruim 1.5 maand ofzo, en ik word absoluut niet slechter, sterker nog ik de kracht van mijn lichaam neemt snel toe en ik kan steeds meer doen qua sporten.
Nog steeds niet heel veel voor een normaal mens, maar ik kan normaal meekomen met power aquafitness terwijl ik oktober vorig jaar geen 10 minuten kon zwemmen zonder pijn.
Mijn schouder die ooit uit de kom geweest is speelde met trainen ook altijd op hoe licht ook.
En ik trainde maanden op 1 instelling zonder ook maar sterker te worden en elke keer enorme spierpijn 4 dagen lang.
En dan kan ik me echt rustig een uur compleet uitleven zonder er rekening mee te houden, wat een genot is dat. Even niet nadenken of je niet teveel doet.
Nu is dit wel in water, dus minder belastend voor de gewrichten, maar ik vind het heerlijk!

Ik kies nu ook bewust voor aquafitness, die apparaten zijn bij elkaar niet zo lang, 4 apparten 2x15 sets en 20 minuten crosstrainer. En zwaarder voor mijn gewrichten, meer pijn achteraf en ik ben veel minder met mijn hele lijf bezig als met de aquafitness. Liever een uur mijn hele lijf gebruiken, en dat kan nog eens vaker ook, apparaten moet ik altijd best even van herstellen. Dit heb ik nu maandag gedaan en vanavond weer.

Nu weet ik dat Borrelia sterft van zuurstof, en warmte hem verjaagt, dus in theorie maak je een massaslachting mogelijk. Echter herx ik er niet na dus dat is al wonderlijk, eerder had ik dat dus wel.

Wat is jullie ervaring met Lyme en sporten?

jayz

Re: Effecten bewegen/sporten met Lyme.

Berichtdoor jayz » Do 25 Sep 2014 9:27

Mijn ervaring is zeer ongunstig met sporten. Tijdens het sporten gaat t wel, vaak zelfs beter dan wanneer ik rustig in ben, maar daarna gaat het feest beginnen. Ik word dan extra duizelig, krijg meer hoofdpijn, voel me vaak extreem onrustig en chagrijnig en ben uitgeput. Die uitputting kan dagen duren en ik voel me dan tevens ook zo moe in het hoofd dat ik moeite krijg met mezelf uit te drukken.

Gelukkig gaat een half uur wandelen tegenwoordig zonder dat ik er restklachten aan over houd op wat spiertrekkingen in de kuiten na. Wandelen an sich blijft moeilijk omdat ik me heel wazig en duizelig voel en last vd hoofdpijn heb, maar krijg er niet meer klachten van.

Een jaar of 5 geleden heb ik nog echter de zevenheuvelenloop gelopen, toen had ik ook al zeer veel klachten en merkte hoe meer ik trainde hoe vervelender ik me ging voelen. 2 weken voor het moment Supreme heb ik een week ziek thuis gezeten net toen ik op de 14 km zat. De zevenheuvelenloop heb ik toen op karakter uitgelopen maar ben daar echt ook 1,5 dag kapot van geweest.

Vorig jaar is het me nog gelukt wat wielrennen, zelfs een x 80 km maar toen was ik onderweg ook al wat duizelig. Uiteindelijk heb ik vorig jaar ca 700 km gefietst maar op een gegeven moment werd ik beroerder en beroerder en moest ik weer stoppen.

Nu houd ik het bij wandelen en af en toe een klein stukje fietsen. Ook doe ik 1-2x in de 2 weken lichte fitness oefeningen thuis. Dat laatste gaat prima, ben wel wast duizelig tijdens de oefeningen maar heb er geen restklachten van. Ik gebruik dan gewichtjes tot max 4 kg en dat is niks voor mij. In mijn toptijd drukte ik 130 kg Mey bankdrukken zonder hulp van supplementen of zwaarder spul. Gebruikte alleen eiwitshakes.

Ik mis het sporten enorm en hoop dat ik dit weer op kan pakken. Mijn huisarts hamert er elke x op dat ik moet gaan sporten, maar die snapt nog steeds niet dat het niet kan. Mja die denkt nog steeds dat het alleen een paniekstoornis is en twijfelt enorm aan de diagnose van Lyme. Hij kan alleen nooit verklaren waarom ik inspanningsintolerantie heb, waarom mijn hartslag zo laag is (past ook niet echt bij paniekstoornis), etc etc.

anoniem1992

Berichtdoor anoniem1992 » Do 25 Sep 2014 13:34

Ik ging er eerst flink van herxen Jayz, en dus idd heel moe achteraf en ellende. Maar dat is bij mij dus sinds kort verleden tijd. Dus geef de moed niet op hoor!

Warren

Berichtdoor Warren » Do 25 Sep 2014 17:32

Ik ben aan mijn 2e week revalidatie bezig, daar moet ik wat conditie & kracht proberen opbouwen.
Voorlopig is dat slechts 10min wandelen op loopband, dan wat krachtoefeningen voor het hele lichaam en een cardiotoestel 10min aan hartslag 130bpm, daarna gewoon wat stretching en losmaken.
Tot vorig jaar reed ik nog wielerwedstrijden mee dus ben wel blij dat ik hiermee terug wat kan bewegen, probeer dan ook dagelijks op mijn spinning fiets wat te bewegen (max 10min aan 130bpm)
Ik ben er wel moe van en soms denk ik van .. nee nu lukt het niet, maar eens ik bezig ben met sporten krijg ik een soort energiek gevoel waardoor het wel vrij goed lukt dan.
Ik denk dat het wel effect zal bijbrengen als je de conditie terug wat kan opbouwen, volgens de revalidatiearts zal het de vermoeidheidsklachten verminderen

Elly W

Berichtdoor Elly W » Do 25 Sep 2014 17:55

Hoi Anoniem, ik heb geprobeerd om te blijven sporten met de Lyme. Wandelen, fietsen en zwemmen.
Wandelen echt in 4daagse mars-tempo, dus niet kuieren.
Mijn ervaring is dat je het wel rustig aan kunt opbouwen maar dat je donders goed op je grenzen moet letten. Geef je lichaam vooral de tijd om te herstellen!
Dat heb ik een paar keer niet gedaan en toen kwam de ziekte dus terug!

Maar al met al gaat mijn conditie dus achteruit omdat ik te uitgeput ben om te sporten, zelfs om een stukje te wandelen.
Zelfs de Airbornetocht heb ik dit jaar niet gelopen en vorig jaar liep ik nog de 10 met gemak. In het voorjaar van dit jaar liep ik 15 kilometer ruim binnen drie uur. Ik heb alleen de fout begaan om de volgende dag weer 12 kilometer te gaan lopen en toen was het foute boel.....
Ook in de sportschool ben ik over mijn grenzen gegaan met eerst cardio en daarna nog even zwemmen, toen moest ik ook weer aan de AB.

Zo gauw het weer gaat probeer ik weer te wandelen of te fietsen want het is zo goed voor mijn humeur. Ik zal niet meteen proberen om op de racefiets de Posbank op te gaan, dat is te gek. Maar een uur of twee uur wandelen geeft zo'n voldoening, en dat is toch ook goed voor je? Anders zit ik ook alleen maar op de bank te sippen.... Maar goed, nu kan het dus even niet. Balen.

Groetjes van
Elly.

anoniem1992

Berichtdoor anoniem1992 » Do 25 Sep 2014 18:39

Warren: als ik moe ben dan ga ik niet, moe zijn is bij mij echt een teken dat ik op de rem MOET.
Anders krijg ik er rare dingen bij als geen oog meer dicht doen enzo, en ga ik heel rap in een neerwaardse spiraal.
Voor ik de diagnose kreeg en gewrichtspijn kreeg heb ik wel gesport trouwens, en veel ook.
Als ik sportte had ik daarna een half uurtje iets minder pijn en dat had ik toen ontzettend hard nodig, en ik moest maar sterker worden vond de huisarts. :roll:
Dat was echt bijnie niet vol te houden, dus ik deed elke dat een beetje zeg maar, ik kon steeds minder tot ik het echt niet meer vol kon houden en met alle sport gekapt ben.
Dus te vroeg is het alleen maar slecht denk ik, tenzij je lekker kunt wandelen ofzo, maar geen cardio en extreme krachtinspanningen.

Nu ik veel fitter ben gaat het eigenlijk allemaal onwijs makkelijk, maar ik kies dan ook wel voor dingen die minder zwaar zijn voor mijn lichaam momenteel.
Dus nog even niet teveel apparaten, vooral aquafitness wat me relatief weinig energie kost en zwemmen.
En die yoga, maar dat is echt gericht op rekken en niet op kracht, word ik dus ook niet moe van!
Gewoon zoveel mogelijk wat oke is voor mijn lymelijf. :)
Zoals jij zegt Elly wandelen vind ik dus echt geen deuk aan, ik ben wel iemand die je bezig moet houden, dus dat is wel eens lastig. :oops:

Daarom ben ik ook maar weer lid van de sportschool, bewegen in water bevalt goed en zowel apparaten, tennisbanen, sauna, stoombad, zonnebanken, zwembad en lessen alles zit bij de prijs inbegrepen.
Dit is ook de enige die echt in de buurt is voor mij, op mijn gemak fiets ik er 10 minuten over.
Een andere is gelijk 9 km verderop en nog een andere in ons dorp heeft alleen apparaten en ligt op een godvergeten industrieterrein waar ik niet dood gevonden wil worden.
Voor 50 euro per maand ga ik dus momenteel al sowieso 2 keer per week naar de aquafitness en 1 keer naar Yoga. En vanavond ga ik nog zwemmen dus dan zit ik aan 4 keer per week dan kost met drie keer per week ca 4 euro per keer.
Dan mag ik hem in de vakanties nog stop zetten, fysiotherapie om te revalideren is een stuk duurder wil je het goed doen.

Maar het komt goed hoor Elly, ik heb een tijd gedacht hoe lang moet dit in godsnaam nog duren, en zo ineens ging het weer als een speer.. :shock:

paperwhite

Berichtdoor paperwhite » Za 27 Sep 2014 11:45

Hallo anoniem,

Het eerste jaar in late lyme kon ik mij niet bewegen, mijn fietsvakantie werd geannuleerd. Na 1 1/2 jaar ben ik opnieuw gaan fietsen. Na een fietstocht van 40 km had ik heftige pijnen. Ik doe sindsdien kleine tochten en de langere tochten met de elektrische fiets. Bij herval doe ik niets. Daarna bouw ik opnieuw op: 15 km met de gewone fiets, af en toe kleine wandelingen (2à3 uur).

In een acute fase zou ik geen sport doen. Jouw lichaam heeft energie nodig om te herstellen. :zwaaien:

anoniem1992

Berichtdoor anoniem1992 » Za 27 Sep 2014 13:34

In mijn geval ben ik wel al 300% beter als ik was overigens hoor. Maar wat jij zegt: als ik me goed voel doe ik wat, bij een terugval/dip niet. Wat is overigens acuut? In mijn geval ben ik 7 jaar patient, als ik iets kan doen doe ik dat ook graag. Wel met grenzen, maar tis al wat.

Terug naar “Algemeen”