Kans op Lyme?

Vragen, informatie en discussie over kinderen en de ziekte van Lyme.
Plakje

Kans op Lyme?

Berichtdoor Plakje » Do 2 Okt 2014 20:59

Hoe groot is de kans op Lyme bij mijn dochtertje van 4?

Ze heeft 4 maanden geleden een tekenbeet gehad. Pas na 2 dagen verwijderd. Sindsdien geen klachten, ook geen rode plek of kring.
Sinds een paar dagen klaagt ze over "overal jeuk", en dan krabt ze op haar rug. Ze heeft het alleen als ze in bad zit. Op school heeft ze geen last van jeuk. Vandaag naar de huisarts geweest, die zei dat ze waarschijnlijk een droge huid heeft. Ze heeft helemaal geen rode plekken van de jeuk of van het krabben.
Kan jeuk een symptoom zijn?
Kan ik haar laten testen? Hoe werkt dat, moet ze bloed laten prikken? Is dat veel bloed of een klein beetje? Ik ben zo bang dat ze dat juist niet wil, ze is echt heel angstig voor prikjes. Is er een andere manier?

Graag advies!!

els

Re: Kans op Lyme?

Berichtdoor els » Vr 3 Okt 2014 9:19

Hallo Plakje,

Iedereen kan lyme krijgen ook een kindje van 4 jaar na een beet van een besmette teek.

Plakje schreef:Sinds een paar dagen klaagt ze over "overal jeuk", en dan krabt ze op haar rug. Ze heeft het alleen als ze in bad zit.

Begin van een kinderziekte ?
Iets gegeten wat een soort van allergie teweeg brengt?
Als ze op de kleuterschool geen last heeft zou ik me niet teveel zorgen maken,wel in de gaten houden.

Plakje schreef:Kan ik haar laten testen? Hoe werkt dat, moet ze bloed laten prikken? Is dat veel bloed of een klein beetje? Ik ben zo bang dat ze dat juist niet wil, ze is echt heel angstig voor prikjes. Is er een andere manier?

Ja testen kan moet je huisarts wel mee willen werken,en ja, prikken komt er aan te pas,wat is veel,het is geen druppel
Er is geen kind dat prikken leuk vind (ik ook niet ) maar wat moet dat moet,geef haar naar afloop een ijsje en veel troost dan is het leed snel geleden
Let wel de test is niet heel erg betrouwbaar.
gr Els

joos06

Re: Kans op Lyme?

Berichtdoor joos06 » Vr 3 Okt 2014 13:39

Mijn dochter heeft ook vaak jeuk na het douchen, kan idd door een droge huid komen wat door warm water erger wordt. Na het badderen even met koud water afspoelen helpt en dan insmeren met olie of lotion. Ik denk dat als het met lyme te maken zou hebben dat ze dan wel vaker last zou hebben, maar als het je een geruste gevoel geeft kan je natuurlijk altijd laten testen. Mijn ervaring is dat het prikken voor de ouders enger is dan voor het kind. Gewoon goed vasthouden en afleiden, prik is zo gebeurd. Mijn dochter wordt regelmatig geprikt, eerste keer was geen probleem. 2e keer maakte de arts er een groter probleem van door er eerst verdovende zalf op te smeren met als gevolg dat ze in de gaten kreeg dat het spannend was en dat er wat ging gebeuren, toen was het dus drama. Daarna weer gewoon gedaan, t is niet leuk, maar moet even en is zo voorbij. Nu vindt ze het natuurlijk nog niet leuk, maar maakt er ook geen probleem van. Het moet nou eenmaal.

Terug naar “Kinderen en Lyme”